loading...
بهترین پرستار
صاعدی بازدید : 1618 پنجشنبه 12 تیر 1393 نظرات (0)

تخت اتاق عمل 

 ‌تخت‌هاي اتاق عمل زماني كه به حالت صاف قرار دارند از سه قسمت سر، تنه، پا تشكيل شده اند. بر روي هر كدام از اين سه قسمت تشك‌هايي قرار گرفته اند كه بايد با دوام، اشتعال ناپذير، مقاوم و در برابر رشد ميكرو ارگانيسم ها، داراي قابليت پرتودهي با اشعه x، پوشيده شده با روكش غير آلرژيك و مقاوم در برابر وسايل سرد و گرم  باشند. تشك‌هاي ساخته شده از فوم 5/2 تا 5 سانتي متر ارتفاع دارند. 

چراغ‌هاي سياليتيك  
در اتاق‌هاي عمل طبق استانداردها از تعبيه پنجره خودداري مي‌شود به همين دليل جهـت روشنـايـي منـاسب در هنگام عمل از چراغ‌هاي سياليتيك استفاده مي‌شود كه موجب كاهش انحراف طول موج رنگ‌ها مي‌شود و مشخصات اين لامپ‌هاي جراحي عبارتند از: حداقل بودن گرمازايي و قابليت استريل سيستم روشنايي.

دستگاه ساكشن  
خون و مايعات بدن، بافت‌ها و محلول‌هاي شست و شو توسط دستگاه ساكشن با فشاري كمتر از فشار هوا خارج مي‌شود كه اين كار جهت ديدن بهتر محل عمل جراحي  است.

مانيتور علائم حياتي  
 ‌به منظور مشاهده پيوسته
ECG و ذخيره آن و همچنين ثبت ضربان قلب از اين دستگاه استفاده مي‌شود.

سيستم بيهوشي
اين سيستم شامل ماشين بيهوشي و سيستم تنفس بيهوشي است كه غلظت مشخصي از گازهاي هوشبري استنشاقي و اكسيژن را به بيمار رسانده و دي اكسيد كربن بازدمي را خارج مي‌كند.

دستگاه الكترو كوتر  
دستگاه الكترو سر جري، دستگاه الكتروشوك، ست‌هاي جراحي، پالس اكسي متر و ... ابــزار جـراحـي

""

الكتـريكـي جهـت ايجـاد بـرش و جلـوگيـري از خـونـريـزي در اتـاق عمـل كـاربرد وسيعي دارد به نحوي كه در خونريزي‌ها براي ايجـاد لختـه، بـريـدن و شكـافتن بافت‌ها و نابود كردن بافت به روش سوزاندن به كار مي‌رود. اين كــار تـوسـط اعمـال جـرقـه‌هـاي الكتـريكـي ميـان پروب و بافت كه موجب تمركز گرما وحرارت در محل مورد نظر ونابودي بافت مي‌شود، انجام مـــي‌گـيــرد. مــزايــاي اسـتـفــاده از چــاقــوي بــرش الكتريكي نسبت به يك چاقوي برش مكانيكي، يـكـي امـكـان انـعـقاد هم زمان با برش و ديگري جلوگيري از پراكنده شدن سلول‌هاي بيمار به بافت‌هاي اطراف است كه مزيت بزرگي به شمار مي‌آيد. اين وسيله در ابتدا فقط براي عمل انعقاد بــافــت جـهــت جـلــوگـيــري از خـونـريـزي مـورد استفـاده قـرار مـي‌گـرفـت، ولـي در حـال حـاضـر جهت برش بافت يا برش و انعقاد هم زمان مورد اسـتـفــاده قــرار مــي‌گـيــرد. در بـرش الـكـتـريـكـي، جرياني از بدن بيمار عبور نمي كند، بلكه نوك پروب از طريق عبور يك جريان الكتريكي از سيم با مقاومت بالا گرم مي‌شود سپس گرماي انتقال يافته از نوك پروب به بافت، باعث برش يا انعقاد آن مــي‌شـود كـه بـه شكـل پـروب مـورد استفـاده بــســتــگـــي دارد. الــكـتــروكــوتــر يــا بــرش دهـنــده الكتريكي از يك پروب يا تيغه الكتريكي جهت برش بافت و انعقاد آن براي كنترل خونريزي به طور همزمان استفاده مي‌كند. بيشترين كاربرد آن در كنترل و جلوگيري از خونريزي حين اعمال جـراحـي چـشـم، صـورت، جراحي پلاستيك و ترميمي است. جلوگيري از خونريزي حين عمل جراحي علاوه بر آن كه براي بيمار امري ضروري و حـيــاتــي اســت، بــه جــراح امـكــان مــي‌دهـد تـا ســاخـتــارهــاي بــافــت تحـت عمـل را بـه راحتـي مــشـــاهـــده كـنــد. الـكـتــروكــوتــرهــاي خــاص در جـراحي‌هاي پوست و زنان مورد استفاده قرار مـي‌گـيـرند. در اين واحدها، از گرما براي برش بافت استفاده مي‌شود. هنگامي كه گرما از طريق پـروب گـرمـايـي جـهـت بـرش يـا انـعقاد به بافت اعمال مي‌شود، چندين تغيير ممكن است اتفاق بيافتد كه شامل:
1-از هم پاشيدن سلول‌ها و آزاد شدن محتواي داخل آن ها
2-بخار شدن آب داخل بافت كه منجر به جمع شدن بافت مي‌شود. پروتئين سلول‌هاي خون و بافت تغيير شكل داده و به شكل لخته در مي‌آيد.
3- نـوك پروب مورد استفاده از طريق عبور جريان از سيم با مقاومت بالا گرم مي‌شود و اين گـرمـا مستقيمـا بـه بـافـت اعمـال مي‌شود. 4 نوع پروب الكتروكوتر با پوشش فلزي براي انعقاد و انـواع ديگـر بـراي بـرش و انعقـاد همـزمان مورد استفاده قرار مي‌گيرد. در حين برش الكتريكي، ميزان جريان عبوري از المنت، گرماي توليد شده در پروب را تغيير مي‌دهد. منبع تغذيه الكتريكي كه از ولتاژ معمولي تغذيه مي‌كند، ميزان جريان عبـوري از المنـت را تنظيـم مي‌كند كه از طريق كنترل‌هاي قرار گرفته بر روي دستگاه صورت مي‌گيرد. در برخي دستگاه ها، المنت حساس به دما مثل ترموكوپل، با پروب ادغام شده و درجه حــرارت را مــانـيـتــور مــي‌كنـد. همچنيـن بـرخـي پروب‌هاي برش الكتريكي داراي يك منبع نور با شـدت مـتـغـيـر بـراي روشـن كـردن نـاحـيـه مـورد جــراحــي اســت. اسـتـفـاده از گـاز ارگـون جهـت افزايش كارايي انعقادي اين واحدها، جلوگيري از خونريزي سريع و موثر بافت در ارگان‌هايي با عروق خوني فراوان را امكان پذير مي‌سازد كه به كـوتـرهـاي ارگـوني موسوم هستند. براي انعقاد خون و خشكاندن بافت از پالس‌هاي سينوسي مـيـرا شـونـده اسـتـفـاده مـي‌شود. امواج سينوسي 
RFداراي فركانس طبيعي 200 تا 250 كيلوهرتز است و معمولا 120 پالس در ثانيه اعمال مي‌شود. ولتاژ مدار باز در حدود 200 تا300 ولت و توان بر روي بـار 500 اهـمـي در حـدود 80 تا 200 وات است. مقدار ولتاژ و توان بستگي به كاربردهاي ويژه دستگاه جراحي الكتريكي دارد. عمل برش بـا مـنـبـع  RFمـوج پيوسته انجام مي‌گيرد. اغلب دستگاه‌ها در حين كار به دليل اثر بارگذاري و كـشـيـده شدن جريان قادر به توليد منبع پيوسته نــبـــوده و نــيـــاز بـــه مـــدولاســيـــون دامــنـــه اســت. الكترودهاي به كار رفته در سايز‌ها و شكل‌هاي مـخـتـلــف مــوجــود اسـت. الـكـتـرود فـعـال شـبـيـه چـاقـوي جـراحـي اسـت، با يك دسته ايزوله كه توسط جراح گرفته مي‌شود. سوئيچ دستي كه بر روي دسته الكترود قرار دارد اعمال جريان به پروب را امكان پذير مي‌سازد. در حالي كه هدف پروب فعال، اعمال انرژي به بافت از طريق نوك پروب است كه به اعمال برش، انعقـاد يـا هـر دوي آن‌هـا منجـر مـي‌شود. الكترود خنثي (dispersive electrode) داراي عملكرد متفاوتي است. نقش اين الكترود در حقيقت تكميل مدار اعمال  RFبه بيمار است، بدون آن كه چگالي جريان بالايي براي آسيب رساندن به بافت را داشته باشد كه در ساده ترين حالت از يك صفحه بزرگ كه زير بدن بيمار قرار مي‌گيرد، تشكيل مي‌شود. در بيشتر اعمال جراحي از يك الكترود خنثي 27سانتيمتر مربع كه بر روي ران قرار مي‌گيرد استفاده مي‌شود. اساس كار دستگاه اينگونه است كه جريان الكتريكي از طريق كابل‌هاي مربوط و الكترود فعال به بدن بيمار اعمال مي‌شود سپس جريان الكتريكي از طريق الكترود برگشتي Dispersive Electrode يا Return Electrode كه در زير بيمار قرار دارد و كـابـل مـربـوطـه، به دستگاه بر مي‌گردد. اثر گرمايي دستگاه كه به تخريب بافت منجر مي‌شود، به وسيله مقاومت الكتريكي بافت به جريان با فركانس و چگالي بالا ايجاد مي‌شود و دانسيته عبور جريان باعث برش بافت مي‌شود. جهت جلوگيري از سوختن بـافـت، الكتـرود برگشتي بايستي داراي سطح تماس بزرگ با بدن بيمار بوده تا مسير خروجي با مقاومت كم و چگالي جريان پائيني را ايجاد‌كند.

لوازم جانبي دستگاه  الكترو كوتر و روش تميز كردن آن
1-قلم تك قطبي
2-الكترودهاي قلم تك قطبي براي برش و انعقاد
3-صفحه بيمار با كابل اتصال به دستگاه
4-پدال پايي
5-پنست دو قطبي و كابل اتصال آن به دستگاه 

قلم تك قطبي  
دستگاه با انواع مختلفي از قلم‌هاي تك قطبي استاندارد، سازگار است و الكترودهاي متنـوعـي كـه بـه

""

عنـوان الكتـرود فعـال در جـراحـي تـك قطبـي استفـاده مي‌شوند نصب مي‌شوند. نصب و تعويض اين الكترودها به آساني صورت مي‌پذيرد و جراح مي‌تواند با چرخاندن هر الكترود، جهت مناسب و مورد نظر خود را انتخاب نمايد. روي قلم دو دكمه فشاري وجود دارد كه جراح با فشار دكمه زرد رنگ، كه به سر قلم نزديك‌تر است، حالت cutting و با فشار دكمه آبي رنگ، حالت  coagulation را انتخاب مي‌نمايد. براي تميز كردن قلم تك قطبي، نبايد از وان‌هاي شستشوي اولتراسونيك استفاده شود. همچنين، براي تميـز كـردن آن نبـايـد از دستگـاه‌هـاي هـواي داغ اسـتـفاده شود. پس از هر بار استفاده از قلم تك قطبي، با استفاده از الكل يا مواد ضد عفوني كننده ،سطح قلم و كابل را كاملا تمييز كنيد. همچنين مـي‌تـوانـيـد كـابـل و قـلـم را در مـحـلـول‌هاي ضد عـفـوني با توجه به دستورالعمل استفاده از مواد ضد عفوني كننده، كاملا غوطه ور كنيد. البته اين كار ممكن است از عمر مفيد قلم، به خاطر اكسيد شدن اتصالات و فيش‌ها بكاهد. پس از اين كار، قلم و كابل را كاملا با آب استريليزه شده شستشو دهيد. سپس در صورت نياز، با استفاده از دستگاه اتـوكلاو، تا دماي حداكثر 134 درجه سانتيگراد، كابل و قلم تك قطبي را استريليزه كنيد. هيچگاه كابل را به دور قلم تك قطبي نپيچيد، زيرا اين‌كار باعث تغيير شكل كابل در دراز مدت مي‌شود.

الكترودهاي قلم تك قطبي  
انواع گوناگوني از الكترودهاي فعال با شكل‌ها و ابعاد متنوع وجود دارد، كه جراح مي‌تواند با انتخاب مناسب ترين نوع آن ها، عمل جراحي را انجام دهد. الكترودها  از جنس مرغوب با صافي سطح بالا تهيه شده است كه حتي الامكان از چسبيدن بافت به الكترود جلوگيري ‌كند. براي تميز كردن، ابتدا بايد بافت‌هاي باقيمانده روي الكترود با  برس‌هاي زبر كه از جنس مس يا فولاد است تميز شود . براي تميز كردن اين الكترودها نبايد از ابزار تيز مثل، چاقو يا قيچي استفاده شود زيرا خراب شدن سطح اين الكترودها باعث چسبيدن بـافت‌ها به الكترود در هنگام استفاده‌هاي بعدي مي‌شود. براي تميز كردن الكترودها مي‌توان از وان شستشوي اولتراسوند استفاده كرد و براي استريليزه كردن نيز، مي‌توان از هواي داغ تا 180 درجه سانتيگراد استفاده كرد.

 ‌صفحه بيمار  

""

انتخاب جنس و ابعاد صفحه بيمار، بستگي به توان خروجي مورد استفاده دارد. به منظور ايمني بيمار،

لازم است با توجه به حداكثر توان خروجي مورد استفاده روي هر بيمار، حداقل سطح تماس لازم براي صفحه بيمار، رعايت شود. صفحه بيمار از جنس سيليكون هادي است. نرمي و انعطاف پذيري اين صفحه، باعث سهولت استفاده و امكان بـه كـارگيري آن در نواحي مختلف بدن بيمار است. همچنين امكان اتصال با  ECG يا اندوسكوپي به كانكتور اين صفحه فراهم است. صفحه بيمار، با يك كابل با طول 3 متر به دستگاه متصل مي‌شود. براي تميز كردن و ضد عفوني كردن صفحه بيمار، دقيقا مشابه قلم تك قطبي عمل مي‌شود.

پدال پايي
 ‌براي فعال كردن ژنراتورها
Monopolar و Bipolar مي‌توان از پدال پايي دوتايي استفاده كرد. در حالت  Monopolar با فشار پدال زرد رنگ، وضعيت  Cutting انتخاب مي‌شود و با فشـار پـدال آبـي رنـگ، وضعيـت Coagulation انتخـاب مـي‌شود. ضمنا، اگر به صورت همزمان، دو پدال فشار داده شود، هيچ كدام از ژنراتورهاي تك قطبي فعال نمي شوند. در حالت  Bipolarهر كدام از پدال‌هاي زرد يا آبي به تنهايي يا با هم فشار داده شوند، خروجي دو قطبي فعال مي‌شود. ساختار اين پدال در مقابل ريزش آب و نفوذ مايعات محافظت شده است و نيز ضد اشتعال است. ضد اشتعال بودن پدال، بدين معنا است كه از اين پدال مي‌توان حتي در نواحي كه احتمال نشت مواد بيهوشي يا ضد عفوني كننده قابل اشتعال وجود دارد، استفـاده كـرد. ضمنـا، براي ضد عفوني كردن يا تميـز كـردن سطـح پـدال، از هـر ماده ضدعفوني كـنـنــده حـتـي اگـر قـابـل اشتعـال بـاشـد، مـي‌تـوان اسـتـفـاده كـرد. بـراي حـمـل ونـقـل پـدال از كـابل استفاده نشود و حتي الامكان از اعمال فشار به محل اتصال كابل به پدال اجتناب شود. ضمنا، از پيچيدن كابل به دور پدال به صورت محكم و با فــشــــار، خــــودداري شــــود. در صـــورتـــي كـــه از پدال‌هاي ديگري  كه ضد اشتعال نيستند، استفاده شود، بايد توجه داشت كه اولا  در تميز كردن و ضد عفوني كردن آن‌ها از مواد اشتعال زا استفاده نـشـــود و ثــانـيــا در مـنـطـقــه 25 ســانـتــي مـتــري از محل‌هايي كه احتمال نشت مواد بيهوشي قابل اشتعال وجود دارد، مورد استفاده واقع نشود. اين ناحيه مشهور به  Medical zone  ‌است.

پنست دو قطبي 
انــواع گــونــاگــونــي ازپـنـســت‌هـاي 
Bipolarبـا شـكـل‌هـا و ابـعـاد مختلف، براي انعقاد بافت‌ها قابل استفاده است. به غير از انتهاي دو سر پنست، بقيه نواحي از مواد عايق پوشيده شده است كه هنگام تماس با بافت، به غير از نوك پنست، در نـواحـي ديـگـر انـعقاد رخ نمي دهد و همچنين، باعث سوزش دست جراح هنگامي كه خروجي دو قطبي فعال مي‌شود، نخواهد شد. در انتهاي پنست (محل اتصال با كابل) رابط خروجي دو قطبي قرار دارد. نحوه ضد عفوني و استريل كردن كـابـل و پـنـست دو قطبي، مشابه قلم تك قطبي اســت و تــا دمــاي 134 درجــه ســانـتـيـگـراد قـابـل اسـتــريـلـيــزه كــردن هـستنـد. بـراي تميـز كـردن و ضـدعـفـوني كردن و نگهداري پنست دو قطبي نكاتي كه در تميز كردن الكترودهاي تك قطبي ذكـر شـد بايد رعايت شود خصوصا براي تميز كردن نوك پنست از اشياي سخت و زبري كه باعث از بين رفتن پوشش عايقي پنست مي‌شود اصلا استفاده نشود. از اعمال فشار زياد به پنست يا باز كردن دو شاخه پنست از يكديگر اجتناب كنيد زيرا باعث خرابي پوشش‌هاي عايق روي پنست مي‌شود.

پيزوسرجري  
ايــن دسـتـگــاه پــديـده اي مـنـحـصـر بـه فـرد در تجهيـزات پـزشكـي به شمار مي‌رود كه قابليت اســتــفــــاده در كــــارهــــاي جــــراحــــي، ايـمـپـلـنـــت، اندودنتيك، نوروسرجري و پارودونتولوژي را دارد. توانايي برش انتخابي در اين دستگاه امكان آسيب به بافت نرم مجاور استخوان را به حداقل مي‌رساند. تنظيم قدرت پمپ با صفحه كليد قابل انجـام است و تماس تصادفي با بافت نرم فورا باعث برش نمي شود. از آنجايي كه نيروي مورد نيـاز تـوسـط اپـراتور براي اين دستگاه بسيار كم اســت كنتـرل جـراحـي بـراي جـراح بـه حـداكثـر مي‌رسد و به دليل عملكرد چكشي سرقلم ها، بـرش بـه صـورت تـمـيـز انـجـام مـي‌گـيـرد. ذرات مـحـلــول فـيــزيـولـوژي دمـاي بـرش را كـاهـش و وضوح ناحيه جراحي را افزايش مي‌دهد. علاوه بر آن امكان استريل كردن قسمت‌هاي مختلف دستگاه به دفعات وجود دارد. 

ايمني در اتاق عمل برق و اصول ايمني آن
 بـه طـور كـلـي خطرات برق در اتاق عمل از عوامل زير تشكيل شده است:  
از مشخصات فني تجهيزات پزشكي برقي در محل كار يا در اثر استفاده روي بيمار  
نگهداري تسهيلات و تجهيزات برقي اتاق عمل  
(از مـصــرف تـجـهـيــزات پــزشـكــي بـرقـي و آموزش مصرف كننده  
ايمني برقي براي بيمار و كاركنان در اتاق عمل به عوامل زير بستگي دارد :
مـطـــابـقـــت تـجـهـيـــزات پـــزشـكــي بــرقــي و تاسيسات برقي با استانداردهاي جاري  
 آموزش مصرف كنندگان در مورد كار و مصرف اين تجهيزات بر روي بيمار  
پــيــگــيــــري فـنـــي و نـگـهـــداري مـجـمـــوعــه تجهيزات و تاسيسات اتاق عمل 

گازهاي طبي

""

غلظت‌هاي كم گازهاي  بيهوشي خارج شده از مـاشـيـن بـيهوشي و سيستم‌هاي تنفسي براي سلامتي كارمندان اتاق عمل مضر است. آخرين دسـتـورالـعمل اداره ايمني و بهداشت حرفه اي مبني و محدوديت براي تماس طولاني مدت با مـقـاديـر كـم گـازهـاي بـيـهـوشـي (اكـسـيـد نيترو و هوشبري‌هاي هالوژن دار ) حاكي از اين است كه نشت گاز اكسيد نيترو 25 واحد در ميليون (ppm) و گاز تبخيري 2 واحد در ميليون ppm بالاترين حد قابل قبول است.براي كنترل نشت اين گازها رعايت موارد زير ضروري است:

كنترل دوره اي تجهيزات بيهوشي  
 تخليه گازهاي اضافي خروجي از ماشين بيهوشي به خارج از اتاق عمل  
 توجه به تكنيك بيهوشي  
 تهويه كافي اتاق عمل  


عفونت در اتاق عمل  
عفونتي در طول بستري بيمار در بيمارستان ايجاد مي‌شود عفونت بيمارستاني ناميده مي‌شود كه ممكن است پس از انجام عمل جراحي در محل برش جراحي ايجاد شود. ايجاد عفونت بعد از انجام جراحي و رعايت نكردن اصول استريل ممكن است منجر به مرگ بيماران شود. بنابراين به منظور پيشگيري از عفونت و عوارض بايد اقدامات لازم جهت ايجاد و حفظ يك محيط انجام شود.

 

نكات و اصول ايمني  
 شستن دست‌ها قبل از ورود به اتاق عمل و بعد از تماس هر بيمار  
 پوشاندن هر بريدگي يا خراش پوستي با پوشش مناسب جهت جلوگيري از انتشار ميكروارگانيسم‌ها  
 پوشيدن دستكش هنگام دست زدن به خون، ترشحات خون يا نمونه‌هاي بافتي.

 

سيستم تهويه اتاق عمل  
سيستم تهويه اتاق عمل به منظور كاهش ميكروارگانيسم‌هاي  موجود در هوا، هواي كثيف و آلوده اتاق عمل را به بيرون هدايت كرده و هواي تازه و تميز را جايگزين آن مي‌كند.  به اين منظور از فيلترهاي تصفيه هوا استفاده مي‌شود كه ميزان ذرات معلق در هوا را كه ابعادي بزرگتر از mm5  از زير 1 تا 5 عدد در هر فوت مكعب كاهش مي‌دهد. اين سيستم‌ها قادرند تا 99%  ذرات معلق در هوا را كه غالباً همراه با باكتري‌ها و ويروس‌ها هستند تصفيه كنند.

 

""

 

تخت اتاق عمل يا تخت جراحي
تخت اتاق عمل به دو نوع مكانيكي و الكتريكي تقسيم مي‌شود:
در تخت مكانيكي، ساز و كار كنترل تخت، مكانيكي است و به وسيله اهرم‌هاي دستي امكان تنظيم وضعيت بيمار فراهم مي‌شود.

 در نوع الكتريكي الكتروموتورها وظيفه تنظيم تخت را به عهده دارند. تعدادي از آن‌ها به وسيله ريموت كنترل امكان تغيير وضعيت بيمار را مي‌دهند.

 

ويژگي‌هاي تخت اتاق عمل
 در پهلوي تخت شيارهايي قرار دارند كه مـي‌توان اتصالات مربوطه از جمله جادستي و جاپايي را به آنجا متصل كرد.
 پـهـنـاي تـخـت‌هـاي عـمل زياد نيست و به اندازه پهناي يك انسان است.
 تـخت‌هاي عمل جراحي طوري طراحي شده اند كه راديواپتيك بوده و در طول عمل جراحي مي‌توان از بيمار عكسبرداري كرد.
 قسمت تنه تخت‌هاي عمل محكم ترين قسمت آن‌ها است و قسمت‌هاي سنگين بدن بيمار از جمله قفسه سينه، شكم و لگن بر روي آن قرار مي‌گيرد.

 

ويژگي‌هاي تشك تخت جراحي
-‌با دوام
-‌اشتعال ناپذير
-‌مقاوم در برابر رشد ميكروارگانيسم ها، قارچ‌ها و باكتري ها
-‌داراي قابليت پرتودهي با اشعه
X
-‌مقاوم در برابر وسايل گرم و سرد كننده
-‌پوشيده شده با روكش غير آلرژيك
-‌آنتي استاتيك  
-‌راحت  
-فشار وارده به بيمار را كاهش دهد.

ويژگي‌هاي روكش تخت جراحي
-از جنس محكمي ساخته شوند.
-انعطاف پذير باشند.
-به راحتي شستشو شوند.
-در مقابل محلول‌هاي شوينده مختلف مقاوم باشند.
-در برابر گرما مقاوم باشند.
-ايجاد اصطكاك نكنند.
-ضد آب باشند تا از نفوذ محلول هاي مختلف به داخل تشك جلوگيري كنند.

طبقه بندي وسايل جراحي وسايل بريدن و جداكردن
چاقوهاي جراحي از تيغه‌ها با اشكال و زواياي متفاوت جهت انجام جراحي‌هاي مـخـتـلـف تـشـكـيـل شده است كه اين تيغه‌ها بر روي دسته‌هاي مخصوص خود سوار مي‌شوند.

ابزارهاي برش استخوان و برداشتن توده ها
بـسـيـاري از ايـن وسـايـل داري تـيغه‌هاي مناسب جهت بريدن استخوان و غضروف هستند. اين ابزارها شامل: قلم، تيغه برش استخوان، مته و سوهان‌هاي درشت و ريز است.

رتراكتورها
در هنگام جراحي بافت‌هاي نرم، ماهيچه‌ها و ديگر قسمت‌هاي بدن بايد به يك طرف كشيـده شـونـد تـا مـوضـع جـراحي به طور كامل نمـايـان شـود. ايـن كـار توسط رتراكتورها انجام مي‌شود و شامل:
راتــراكـتــور دستـي، رتـراكتـور انعطـاف پـذيـر، هوك  و  رتراكتور خودكار است.

وسايل معاينه
جـراحـان مـي‌تـوانـنـد بـا اسـتفاده از يك سري وسايل، قسمت‌هاي مختلف بدن بيمار از جمله حفره‌هاي بدن و اعضاي توخالي را مورد معاينه قـرار دهـنـد.هـمـچـنـيـن بـا اسـتـفاده از اين وسايل مي‌توانند بسياري از جراحي‌هاي مهم را انجام دهند. اين وسايل عبارتند از:
 ‌اسـپـوكـلوم: تيغه‌هاي متحرك اسپوكلوم در مواقع لزوم باز شده و مي‌توانند مسيرهايي مثل واژن و ركتوم را باز نگه دارند. همچنين بعضي از اسـپـوكـلـوم‌هـا مـي‌تـوانند حفره هايي مثل حفره بيني را باز نگه دارند.

وسايل اندازه گيري
از خط كش ها، مقياس‌هاي عمقي و وسايل انـــدازه گــيـــري بـــالــيــنـــي جــهـــت انـــدازه گــيــري قسمت‌هاي مختلف بدن بيمار استفاده مي‌شود. بـعـضـي از ايـن وسـايـل بـراي تـعيين اندازه دقيق قـسمت‌هاي مختلف بدن جهت انجام پيوند و انتخاب پروتزهاي مختلف از جمله پروتزهاي مفصل به كار مي‌روند.

منابع
1-بـهروزي و خدايار، اصول كار و ايمني در اتاق عمل
2-حسين در گاهي، سازمان و مديريت جامع بيمارستان
3-نـفـيـسـه مـيـرعـبـدالـحسيني، فرين فروزش، مديريت بخش عملياتي جراحي، سمينار درس مديريت
4-مـجيد قشوني، آشنايي با نحوه عملكرد و استانداردهاي دستگاه‌هاي اتاق عمل
.
blogfa.com86]managment5[
 .
blogfa.com87]stsr6[
]
http://www.tebyan.net/7[
]
http://www.saor.blogfa.com/8[

 

ارسال نظر برای این مطلب
این نظر توسط دریافت پنل رایگان به همراه خط اختصاصی با پیش شماره 50005 در تاریخ 1393/09/07 و 2:15 دقیقه ارسال شده است

باسلام خدمت شما مدیر عزیز

جهت ثبت نام پنل اس ام اس رایگان با همراه خط اختصاصی با پیش شماره 50005 می توانید به آدرس

http://50005.mida-co.ir

مراجعه نمائید.

منتظر حضور گرمتون هستیم

mida-co.ir

این نظر توسط پیشنهاد یک کسب کار هوشمندانه در تاریخ 1393/08/26 و 1:25 دقیقه ارسال شده است

با سلام خدمت شما

این پیام احتمالا آینده ی تجاری شما را متحول خواهد کرد

شما می توانید با حداقل سرمایه ی اولیه ،

صاحب جامع ترین مرکز فروشگاهی و خدماتی شهرتان شوید

جهت کسب اطلاعات بیشتر به وبسایت WWW.IBP24.ORG مراجعه نمایید

این نظر توسط سامانه پیامک در تاریخ 1393/07/02 و 1:36 دقیقه ارسال شده است

با سلام خدمت شما مدیر محترم
شما می توانید با عضویت در طرح همکاری فروش پنل و خطوط پیامکی از بازدید کننده وبلاک خود درآمد کسب کنید
ابتدا وارد آدرس زیر شوید و مراحل ثبت نام رو کامل نمائید
http://sms.mida-co.ir/hamkar
سپس وارد پنل کاربری شوید و از قسمت شبکه فروش و بازاریابی کد های مربوط به فروش پنل را در سایت خود قراردهید بعد از معرفی هر کاربر به شما 25 درصد سود فروش داده می شود
جهت کسب اطلاعات بیشتر به سایت زیر مراجعه نمائید
mida-co.ir
info@mida-co.ir

این نظر توسط سامانه پیامک در تاریخ 1393/04/20 و 3:57 دقیقه ارسال شده است

با سلام خدمت شما مدیر محترم

برای داشتن یک سامانه حرفه ای و رایگان همین حالا اقدام نمائید. سامانه sms5002.ir به شما یک پنل پیامک کاملا اختصاصی رایگان می دهد با این سامانه پنل ارتباطی جدیدی بین سایت و کاربران خود آغاز کنید. برای فعال سازی همین حالا اقدام نمائید.

جهت ثبت نام به آدرس زیر مراجعه نمائید

sms5002.ir/register.php


کد امنیتی رفرش
درباره ما
Profile Pic
دوستان وهمکاران عزیز با سلام لطفا جهت ارائه مطالب مفید و مورد نیازتان نظرات و مطالب درخواستی خود را به آدرسهای ذیل ایمیل یا به سامانه پیام کوتاه پیامک نمائید (با تشکر ) صلاح الدین امراء salahalddinomara@yahoo.com SMS&call:09365325363
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • ارتباط با مدیر سایت
    صفحه ما در فیسبوک
    ورود نویسندگان


    نام کاربری :
    رمز عبور :

    آمار سایت
  • کل مطالب : 62
  • کل نظرات : 21
  • افراد آنلاین : 2
  • تعداد اعضا : 399
  • آی پی امروز : 23
  • آی پی دیروز : 60
  • بازدید امروز : 25
  • باردید دیروز : 67
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 302
  • بازدید ماه : 272
  • بازدید سال : 5,202
  • بازدید کلی : 322,749